Het op afstand begeleiden van de lerende blijft ook na de coronatijd een waardevolle aanvulling op de traditionele fysieke begeleiding. De docent/begeleider op onderstaande deelgebieden combineert de begeleiding op school (of op het leerbedrijf) met begeleiding op afstand.
Begeleiden op afstand is het niet plaatsgebonden begeleiden van de lerende door de docent/begeleider door middel van digitale communicatiemiddelen. Digitale begeleiding heeft als voordeel dat er geen fysieke reistijd nodig is. In een gesprek op afstand kom je vaker sneller tot de kern. Het inplannen van meerdere korte contactmomenten is makkelijker te realiseren en kan vraaggestuurder zijn: De lerende kan n.a.v. de behoefte contact opnemen en is niet afhankelijk van het tijdstip dat er een fysiek gesprek gepland staat.
Online is het mogelijk meerdere leerlingen/studenten op afstand tegelijkertijd te begeleiden (of met meerdere begeleiders het gesprek met één leerling te voeren). Afhankelijk van de hulpvraag en het type persoon zal de lerende en de begeleider het begeleiden op afstand als juist prettig of onprettig ervaren. Een nadeel van het begeleiden op afstand is het niet voldoen aan de behoefte van mensen om elkaar fysiek te spreken en zien. Het mogelijk missen van essentiële non- verbale communicatie is een aandachtspunt.
De wijze van begeleiding is afhankelijk van de keuze van de onderwijseenheid en/of de locatie. Vaak wordt studieloopbaanbegeleiding met de groep (klassikaal) geroosterd en vinden er daarnaast, geroosterde, individuele gesprekken met de lerende plaats. De geroosterde mentor/SLB-bijeenkomsten kunnen ingezet worden zoals les op afstand. De individuele voortgangsgesprekken kunnen ingepland worden via Teams. De studieloopbaanbegeleider/mentor heeft ook de taak aanspreekpunt te zijn voor ouders/verzorgers. Na een eerste fysieke kennismaking (indien mogelijk) zijn digitale communicatiemiddelen in te zetten voor deze contacten.
Tips voor studieloopbaanbegeleiding / mentoruur op afstand
Binnen Curio besteden we veel aandacht aan loopbaanbegeleiding en loopbaanoriëntatie. Logisch, we willen dat de lerende zich zo goed mogelijk voorbereidt op de toekomst. De lerende wordt middels gesprekken en/of lessen gestimuleerd zijn/haar loopbaan actief vorm te geven. De geroosterde LOB-lessen kunnen ingezet worden zoals de lessen op afstand worden verzorgd. De individuele loopbaangesprekken kunnen zoals de studievoortgangsgesprekken worden ingepland.
Tips voor loopbaanbegeleiding op afstand
Bij BPV-/stagebegeleiding doorloopt de lerende met de begeleider globaal een drietal fasen:
Tips voor BPV-/stagebegeleiding op afstand
Begeleiding door de onderwijsorganisatie
Begeleiding door het leerbedrijf of de instelling
Met zorgbegeleiding bedoelen we de 2e-lijnsbegeleiding vanuit een zorgteam of een trajectteam van de school. Deze verdiepte begeleiding bestaat veelal uit begeleidingsgesprekken, soms met mentor/SLB-er erbij, soms zonder. Een combinatie van geplande fysieke gesprekken, geplande onlinegesprekken en ongeplande gesprekken ‘on demand’ zal voor de meeste zorgstudenten/-leerlingen als prettig worden ervaren. De individuele zorggesprekken met de lerende en de ouder/verzorger kunnen wisselend fysiek en online worden verzorgd (bijv. via Teams). Een eerste fysieke kennismaking met ouders/verzorgers geniet de voorkeur.
De zorgbegeleider heeft tevens de taak contacten te onderhouden met externe partijen. Ook deze kunnen efficiënt online verlopen.
Tips voor zorgbegeleiding op afstand