Er zijn nogal wat containerbegrippen in omloop als het gaat om onderwijs op afstand. Om binnen Curio dezelfde (digi)taal te spreken en ook naar de lerende, ouders en bedrijven helder te communiceren hebben we hieronder de belangrijkste begrippen gedefinieerd.
Vanaf 2021 stuurt Curio samen met de portefeuille onderwijs, haar sectoren, docenten en digicoaches op het ontwerpen van flexibele en blended curricula.
Eén A4 samenvatting van dit beleid en het bijbehorende plan van aanpak is hier onder te vinden.
Vragen of suggesties? leren@curio.nl
Curio hanteert de volgende begrippen en definities waar het gaat om blended leren en onderwijs op afstand.
Dit betekent dat een (online) onderwijsactiviteit alleen kan meetellen als begeleide onderwijstijd (BOT) wanneer:
Het laatste punt uit deze kennisnetpublicatie blijkt vaak cruciaal: kan de docent het leerproces van de student monitoren en hierop ‘proactief’ inspelen? Bij ‘proactief inspelen’ zit de ruimte die nodig is bij afstandsleren en zeker in deze coronatijd, maar het is belangrijk om je aan een paar ‘spelregels’ te houden. Hier vind je een checklist wat meetelt als BOT bij afstandsleren, de lijst is niet uitputtend. Hieronder illustreren we hoe Curio-collega’s hun onderwijsactiviteit online vormgeven. Uiteraard is dat een bescheiden beeld van de vele mogelijkheden.
In het vo is fysiek onderwijs het uitgangspunt, maar is het op grond van bestaande wet- en regelgeving voor onderwijstijd mogelijk om, onder bepaalde voorwaarden, een deel van de onderwijstijd met afstandsonderwijs in te vullen. Afstandsonderwijs dat wordt ingezet als tijdelijk alternatief moet in het vo voldoen aan de volgende criteria:
Als afstandsonderwijs aan deze criteria voldoet, telt het in beginsel op dezelfde manier mee voor het bepalen of er is voldaan aan de wettelijke urennorm als bij een reguliere les.
In het toezicht op onderwijstijd kijkt de inspectie in eerste instantie naar de manier waarop de kwaliteitsborging op het punt van onderwijstijd instellingsbreed is geregeld. Het gaat daarbij om vragen als:
Belangrijk is dat wij Curiobreed kunnen verantwoorden hoe we met begeleide onderwijstijd, ook tijdens afstandsleren en nu in het huidige coronatijdperk, omgaan. Op welke manier borgen wij als docenten, teams en sectoren de kwaliteit van het afstandsleren?
Dat leggen we deels uit met deze Curiobrede leidraad en grotendeels verantwoorden scholen en teams dit zelf in hun teamplan, de (meerjaren)onderwijsplanning en/of (een addendum bij) de OER.
NB. De gebruikelijke, in de wet opgenomen, medezeggenschapsrechten blijven gelden.
Bij het toezicht op de onderwijstijd in het vo kijkt de inspectie vooral naar de verantwoording over maatwerk.
Dit i.v.m. het feit dat leerlingen in verschillende mate achterstanden hebben vanwege de coronamaatregelen. Om deze redenen kan het nodig zijn dat voor de ene leerling of groep leerlingen meer onderwijstijd wordt geprogrammeerd dan volgt uit de wettelijke urennormen, terwijl voor de andere leerling of groep leerlingen juist minder uren kunnen worden geprogrammeerd dan die normen.
Dergelijk maatwerk is o.g.v. wet- en regelgeving mogelijk. Daarom is die verantwoording over maatwerk het uitgangspunt bij het toezicht op onderwijstijd in het vo. De MR dient hierbij betrokken te worden en de school dient ouders/verzorgers en leerlingen hier tijdig over te informeren.