Bij een synchrone online leeractiviteit is het belangrijk te werken met korte stukken en meerdere pauzes.
Het vormgeven van afstandsonderwijs vraagt om een andere aanpak dan fysiek onderwijs. Het (her)ontwerpen van je les, blok of periode verhoogt het leerrendement en brengt rust. Idealiter heb je tijd en kennis om je hele opleiding, programma of cursus ‘blended’ te herontwerpen. De realiteit is dat dit binnen Curio nog in de kinderschoenen staat. Wil jou team hier actief mee aan de slag geef ons dan een seintje via: leren@curio.nl
Eén van de meest essentiële onderdelen om succesvol afstandsleren aan te bieden is het logisch, gebruiksvriendelijk en studeerbaar structureren van je online lesaanbod. De lerenden hebben online nóg meer behoefte aan voorspelbaarheid en duidelijkheid. Zij willen in 1 oogopslag zien:
Globaal zijn er drie manieren (of een combinatie daarvan) om dit voor jouw lerende tot stand te brengen:
Hieronder vind je toelichting en wat voorbeelden bij deze 3 manieren.
Curio gebruikt Teams als instrument voor videobellen en om de ‘online klas’ te ontmoeten. Afhankelijk van de leerdoelen, jouw doelgroep en je eigen didactische vaardigheden kunnen deze instructiekaarten en -video’s van nut zijn. Iedere instructiekaart is kort en krachtig, max. 2 A4-tjes.
absentie en presentie in Teams
break-out rooms uitleg docenten
break-out rooms uitleg studenten
flipping the classroom in Teams
les opnemen via Powerpoint
les opnemen via Teams
chatten en (video)bellen in Teams
In itslearning een les plannen met Teams
samenwerken in klassenTeams
instructie leerlingen Teams
hoe werkt Microsoft Teams
hoe worden klas-en groepTeams aangemaakt
We weten allemaal dat de lerende het meest leert als hij zelf actief de leerstof verwerkt, oefent of traint. Een online aansturing of instructie duurt dus idealiter niet veel langer dan 10/15 minuten (spanningsboog).
Vooraf heb je op lesniveau of op programmaniveau (blended ontwerp) bedacht wanneer en hoe je studenten zelf aan de slag gaan met opdrachten, schrijven, filmen, oefenen, uitwerken of subgroepjes.
Welke leervorm of tool gebruik je dan wanneer? Hieronder een paar overzichten die kunnen helpen.
Op internet is natuurlijk een oneindige hoeveelheid aan info en voorbeelden over online lesgeven te vinden. Daar kan iedere collega zijn voordeel mee doen.
Ben je op zoek naar gerichte hulp om je digitale didactiek in fase 1, 2 en 3 te verbeteren dan raden we deze webinars van Irene van der Spoel aan:
Leren online lesgeven is een proces van ’trial en error’. Stapje-voor-stapje ontdekken wat werkt en wat bij jou en je leerlingen past. Curio-collega’s tonen hoe verschillend dat eruit kan zien: