Generatieve Artificiële Intelligentie is een vorm van AI die in staat is om content te genereren, zoals tekst, audio, afbeeldingen, computercode en video’s. Leerlingen, studenten en docenten werken hier in toenemende mate mee. Deze pagina geeft een kort overzicht van de do’s en dont’s.
Het meest bekende voorbeeld van generatieve AI is de chatbot ChatGPT van OpenAI, die gebaseerd is op het taalmodel GPT. Er zijn echter veel meer generatieve AI-tools beschikbaar die vaak zeer bruikbaar zijn voor het onderwijs.
Een vaak onderschat alternatief voor ChatGPT is CoPilot for Web. CoPilot for Web is ook gebaseerd op het GPT taalmodel. Het belangrijkste is gebruikers met Curio-account in een meer afgeschermde omgeving kunnen werken. Ingevoerde data wordt dan niet gebruikt om de technologie verder te ontwikkelen. Een groot voordeel als je binnen het onderwijs werkt.
Er zijn ook specifieke chatbots getraind voor bijzondere taken. Bijvoorbeeld, Elicit helpt bij het zoeken naar wetenschappelijke artikelen. Perplexity is een krachtig taalmodel dat geen account vereist en daardoor minder persoonsgegevens verzamelt.
Naast tekstgeneratoren zijn er tools die afbeeldingen, AI Avatars inclusief stemmen en code genereren. Ook zijn er tools die audio kunnen transcriberen. Binnen veel applicaties en tools die we dagelijks gebruiken, wordt steeds vaker generatieve AI geïntegreerd. Voorbeelden hiervan zijn LessonUp, Canva en het Microsoft 365 pakket.
Leuk feitje: jouw leerlingen of studenten gebruiken deze technologieën al volop.
Bij Curio zitten we daarom niet stil. We bieden bijvoorbeeld workshops aan over het gebruiken van generatieve AI (link naar Curio academie). Ook zijn we momenteel bezig met het ontwikkelen van een beleid op dit gebied. Dit beleid, samen met ondersteunende materialen, verwachten we in de tweede helft van 2024 te presenteren.
Veel problemen kun je voorkomen door je leerlingen of studenten te helpen verantwoord gebruik te maken van generatieve AI. Leg uit wat generatieve AI is en hoe het ongeveer werkt. Voor nu zijn er al mooie online hulpmiddelen beschikbaar, enkele aanbevolen bronnen zijn:
Wil je eerst jezelf meer bekwamen?
Naast de trainingen ‘Generatieve AI in je les’ via de Curio academie is er een Nationale AI Cursus speciaal voor het onderwijs.
In afwachting van Curio-breed beleid op het gebied van generatieve AI geven we je deze do’s en don’ts alvast mee bij het inzetten van generatieve AI.
De examencommissie bewaakt de kwaliteit van examinering, het onderwijsteam is verantwoordelijk voor de vorm van examinering.
Wanneer de kwaliteit van examinering en de gelijkwaardigheid van het diploma niet meer geborgd is, is het noodzakelijk om in gesprek te gaan over de vorm van examineren, met elkaar én met de examenleverancier.
Praktische voorbeelden van checken op fraude met een tekstrobot zijn: