Didactiek
Op deze pagina vind je uitgebreide informatie en nuttige tips over (digitale) didactiek bij Curio.
Hier vind je trainingsaanbod, richtlijnen voor blended leren en inspiratie.
Trainingen (digitale) didactiek
- Aan de slag met blended leren
- Classroomscreen | Werken met een derde scherm
- Generatieve AI | basis
- Generatieve AI | gevorderden
- Lesgeven via MS Teams basis
- LessonUp | basis
- LessonUp | gevorderden
- Pimp je LessonUp les
- Video als kans voor je les
-
Volledig aanbod pedagogiek-didactiek in de Curio academie
Aan de slag met blended leren
Duur: 90 minuten Een (opgeladen) laptop en een bestaande les of lessenreeks die je blended vorm wilt geven
Trainer(s): Valeska Mies, Evelien van Lenthe en Rudi van Treijen
Locatie: fysiek (ntb)
Materiaal:
In deze workshop ga je aan de slag met de Curio definitie van blended leren. Met het maken van een blended ontwerp voor jouw eigen (bestaande of nieuwe) les of lessenreeks krijg je concrete handvatten voor jouw eigen onderwijspraktijk.
Over het leren
Leren is een uniek proces dat voor iedereen anders werkt. Toch zijn er een aantal belangrijke principes die het leren richting geven en die ons kunnen helpen om onderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Centraal staat de wisselwerking tussen kennis opdoen, ervaringen verwerken en gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te proberen. Leren is niet alleen iets wat in het hoofd gebeurt; het gaat ook om wat je doet, hoe je samenwerkt en hoe je je eigen weg vindt in wat je leert.
(Digitale) didactiek en leeractiviteiten
We weten allemaal dat ‘pedagogisch-didactisch’ handelen de basis is van ons vak. Maar hoe pakken we dat blended aan?
Onderzoek
Het onderhouden en ontwikkelen van je digitale bekwaamheid is essentieel in het hedendaags onderwijs. O.a. via de monitor leren en lesgeven met ICT (doorklik) sturen docententeams en sectoren hun digitale bekwaamheid.
Daarnaast onderzoekt Curio regelmatig voortgang en wensen met betrekking tot digitalisering en een goede blended mix bij zowel leerlingen/studenten als docenten.