Generatieve Artificiële Intelligentie is een vorm van AI die in staat is om content te genereren, zoals tekst, audio, afbeeldingen, computercode en video’s. Leerlingen, studenten en docenten werken hier in toenemende mate mee. Deze pagina geeft een kort overzicht van de do’s en dont’s.
Er zijn veel tools voor generatieve AI. Binnen Curio geven de de voorkeur aan Copilot for Web. Deze tool is gebaseerd op het GPT taalmodel van OpenAI (bekend van ChatGPT). Het grote voordeel van Copilot is dat het gratis beschikbaar is voor Curio medewerkers en dat je met je schoolaccount gebruik maakt van een meer afgeschermde omgeving. Data die jij invoert word niet gebruikt om de technologie verder te ontwikkelen.
Er zijn ook specifieke chatbots getraind voor bijzondere taken. Bijvoorbeeld, Elicit helpt bij het zoeken naar wetenschappelijke artikelen. Perplexity is een krachtig taalmodel dat geen account vereist en daardoor minder persoonsgegevens verzamelt. Daarnaast kent iedereen ChatGPT inmiddels wel, de meest bekende chatbot met geavanceerde toepassingsmogelijkheden.
Naast tekstgeneratoren zijn er tools die afbeeldingen, AI Avatars inclusief stemmen en code genereren. Ook zijn er tools die audio kunnen transcriberen. Binnen veel applicaties en tools die we dagelijks gebruiken, wordt steeds vaker generatieve AI geïntegreerd. Voorbeelden hiervan zijn LessonUp, Canva en het Microsoft 365 pakket.
Hieronder een aantal do’s en don’ts om rekening mee te houden bij het inzetten van generatieve AI.
Medio januari wordt het beleid generatieve AI gepubliceerd. In dit beleidsstuk wordt richting gegeven hoe we als Curio omgaan met generatieve AI binnen ons onderwijs. Het beleid is gebaseerd op de volgende zes waarden:
In het beleidsstuk lees je hoe we deze waarden zien vanuit het perspectief van de leerling/student en vanuit het perspectief van de docent. Heb je vragen of opmerkingen over het beleid, mail dan naar leren@curio.nl.
Leuk feitje: jouw leerlingen of studenten gebruiken deze technologieën al volop. Studenten willen hier graag met hun docenten over praten. Door dit gesprek kunnen we ook veel problemen te voorkomen. Veel problemen kun je voorkomen door je leerlingen of studenten te helpen verantwoord gebruik te maken van generatieve AI. Leg uit wat generatieve AI is en hoe het ongeveer werkt. Curio heeft hiervoor een hulpkaart ontwikkeld die je kunt gebruiken om dit gesprek mee vorm te geven. Naast deze kaart is er een aparte webpagina voor studenten in ontwikkeling om hen nog wat verder op weg te helpen.
Binnen ons onderwijs willen we generatieve AI een plek geven, want zo leiden we onze leerlingen en studenten op voor de toekomst. Hulpmateriaal hiervoor gaan we de komende maanden hier delen. Heb je mooie voorbeelden van hoe jij generatieve AI een plek geeft in jouw les? Deel het met ons via leren@curio.nl dan kunnen we dat hier een plek geven.
In afwachting van dit alles zijn de volgende websites al mooie hulpbronnen:
Wil je jezelf meer bekwamen? Volg dan de trainingen generatieve AI in je les via de Curio academie.
De examencommissie houdt toezicht op het gebruik van AI bij examinering en zal passende maatregelen treffen wanneer AI niet op de juiste manier wordt ingezet. Ook voor wat betreft examineren vind je op lerenbij.curio.nl een nadere uitwerking die we zo actueel als mogelijk houden.
Om AI-tools te ontwikkelen wordt veel computerkracht ingezet. Ook om antwoorden op jouw vragen te geven wordt veel computerkracht ingezet. Dit kost veel stroom en water (om de computers te koelen), het gebruik van genAI is daarom niet duurzaam. Bij de totstandkoming van AI-tools worden ook vaak laagbetaalde clickworkers ingezet. Mensen die handmatig het trainen van het model bijsturen door simpele handelingen.
Wil je hier meer over lezen, lees dan dit artikel van de rijksoverheid.