Hou de (online) relatie met je leerlingen op peil
Online lesactiviteiten verzorgen we steeds vaker. Soms is dat aandeel groter door stakingen, covid of gewoon ziekte van een student. De grootste uitdaging daarbij is het onderhouden van het contact met je leerlingen. We zetten daarom een aantal tips op een rijtje. Die kunnen je helpen om de relatie met je leerlingen op peil te houden. Ook online. Kun je niks met een tip? Geen probleem. Maak vooral gebruik van de tips waar jij je prettig bij voelt.
Neem de leiding en geef het goede voorbeeld
- Vertel je leerlingen dat ze hun vragen altijd mogen stellen. Geef duidelijk aan wanneer je antwoord geeft op de vragen (en welke tijdsblokken niet, wanneer het privétijd is). Vertel ook hoe je dat doet (via de telefoon, via mail, Magister, etc.).
- Ben je mentor? Plan een vast moment per dag waarop je contact hebt met je klas (of per week bij BBL).
- Neem steeds de dag (week) door. Geef duidelijk aan je leerlingen door wanneer ze online moeten zijn. En stuur op tijd de link om aan te melden.
- Zit bij iedere les enkele minuten eerder klaar. Laat de leerlingen toe in de online les. Heet ze welkom zodra ze in de les zijn Als je er tijd voor hebt: blijf na de les nog even hangen. Leerlingen kunnen je dan nog vragen stellen, net als in de fysieke klas.
- Niet iedere leerling wil of kan (slechte wifi) in beeld tijdens de les. Bel juist deze leerlingen een keer extra op.
- Vraag je leerlingen wat zij van de online lessen vinden, Wat gaat goed? Wat kan beter?
- Maak elke week teams van twee leerlingen. Toon die lijst via MS Teams. Zij hebben in die week elke dag contact met elkaar. Ze bespreken dan hoe het gaat, wat ze voor school doen, enz.
- Maak iedere week nieuwe teams. Zo blijven alle leerlingen in contact met hun klasgenoten.
- Vraag leerlingen of het goed gaat met hen gaat. Ga ook in op het nieuws: waarom moeten we de lessen online geven? Bespreek met je collega’s wat je opvalt in het contact met je leerlingen. Samen kun je dan bespreken of je extra in actie moet komen.
- Vertel de ouders/verzorgers over het hoe en waarom van de online lessen.
Ga het gesprek aan
- Maak een gezellig praatje aan het begin van de online les.
- Let op of je leerlingen ergens bang voor zijn. Bijvoorbeeld omdat ze een examen of opdracht niet goed voor kunnen bereiden. Of omdat een docent ziek is of ze een opgave niet goed begrijpen. Soms hebben ze ook zorgen over ‘de rest van mijn leven’, heb ik straks werk, kan ik op stage het missen van een goede werkplek thuis Leerlingen kunnen zich verloren voelen. En jij ook! Vertel hierover. Ga samen na hoe je met elkaar in contact kunt blijven. Leerlingen hebben soms wat aanmoediging nodig. Vaak hebben ze zelf ook ideeën. Maar er zijn leerlingen die het eng vinden om de eerste stap te zetten. Ze durven hun ideeën niet te vertellen. Vraag er naar. Help hen over de drempel.
- De leerling in jouw online les of online werkgroep zit thuis. Je weet niet wat daar allemaal aan de hand is. School is misschien niet het belangrijkste voor een leerling. Sommigen delen hun computer, sommigen zijn ziek of zorgen voor iemand anders. Sommigen zijn eenzaam of hebben te maken met h geweld binnen het gezin. Neem via de telefoon extra contact op met leerlingen om de situatie thuis in beeld te krijgen. Heeft een leerling hulp nodig? Dit is iets voor de mentor/SLB-er of het zorgteam.
- Heeft een leerling geen laptop? Bij de meeste scholen van Curio kunnen de leerlingen een laptop lenen. Ook kan Curio meebetalen aan leermiddelen via Curio mbo-studentenfonds.
- Besteed tijdens het mentoruur aandacht aan welbevinden: Effectief werken aan welbevinden in het mbo | Gezonde School. Bespreek met leerlingen wat ze zelf kunnen doen en welke ondersteuning er beschikbaar is als ze daar behoefte aan hebben (hulplijnen).
- Merk je dat een leerling afwezig is, zich terugtrekt of zich anders gedraagt dan anders? Zoek dan extra contact met deze leerling. Vraag hoe het gaat, of er bijzonderheden zijn en waar de leerling behoefte aan heeft.
Zoek contact
- Laat van je horen als team (voor jouw inspiratie: een filmpje uit de serie ‘be positive’ van de Rotonde).
- Stuur leerlingen een kaartje met een aanmoediging per post.
- Verzin een uitdagende opdracht voor je vak/leerjaar/school. Deel de resultaten.
- Vier successen op gepaste wijze via sociale media.
- Ga, op gepaste afstand, eens op bezoek bij leerlingen.